Κώστας Θωμαϊδης: «Η Ελλάδα αντιμετωπίζει ανθρωπιστική κρίση»

2014-05-30 21:05
Το in.gr φιλοξενεί τον Κώστα Θωμαϊδη, μια διαχρονική φωνή του ελληνικού τραγουδιού αλλά και των ερτζιανών, έναν καλλιτέχνη με ιδιαίτερη αγάπη στη μελοποιημένη ποίηση, που μετρά αξιόλογες συνεργασίες με μεγάλους έλληνες συνθέτες. Ο Κ.Θωμαϊδης δεν εμφανίζεται συχνά στα Μ.Μ.Ε. παρά μόνο όταν υπάρχει αιτία, για αυτό και ο λόγος του αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα όταν αποφασίζει να το κάνει.



Είστε ένας καλλιτέχνης που αποφεύγει την έκθεση, κρατάτε μια πιο διακριτική στάση. Θεωρείτε ότι το γεγονός αυτό σας έχει ωφελήσει ή έχει σταθεί ανασταλτικός παράγοντας στην μουσική σας διαδρομή;

"Η διακριτική στάση που κρατώ έχει να κάνει με την σχέση που έχω με την μουσική. Εξακολουθώ, τόσα χρόνια μετά, να διατηρώ τις ίδιες απόψεις που είχα όταν ξεκινούσα το ταξίδι της. Όταν έχω κάτι να πω, να παρουσιάσω, τότε έχω λόγο να εκτίθεμαι. Στην τέχνη χρειάζεται ο καλλιτέχνης να βλέπει την ουσία, να μελετάει, να ανιχνεύει ό,τι καινούργιο υπάρχει, να γεννάει ιδέες, να γίνεται δημιουργικός. Νιώθω πώς παρ’ όλα τα λάθη που έχω κάνει, καλά τα έχω πάει μέχρι τώρα."

Έχετε συνεργαστεί με Μ. Θεοδωράκη, Θ. Μικρούτσικο κ.α., έχετε ερμηνεύσει απαιτητικά έργα, ενώ δείχνετε και μια ιδιαίτερη αγάπη στη μελοποιημένη ποίηση. Τι συναισθήματα σας προκαλούν αυτά τα έργα και πως νιώθετε ερμηνεύοντάς τα μπροστά στο κοινό;
"Θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου για τις συνεργασίες που είχα με τόσο σημαντικούς ανθρώπους της μουσικής. Με βοήθησαν να βρω τον δρόμο στην ερμηνεία σπουδαίων και δύσκολων έργων, όπως η «Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Γ. Ρίτσου, τα ποιήματα του Κ.Π. Καβάφη σε μελοποίηση του Θ. Μικρούτσικου, τον «Ένα Όμηρο», την «Κατάσταση Πολιορκίας» του Μ. Θεοδωράκη. Το να ερμηνεύεις τον λόγο τόσο μεγάλων ποιητών, είναι ευθύνη, πρέπει στην ερμηνεία σου να είσαι σαν τον ηθοποιό που απαγγέλλει τονίζοντας τα σημεία που πρέπει, να παίζεις με τις εντάσεις, με τις παύσεις και συγχρόνως να ακολουθείς την απαιτητική παρτιτούρα, να νιώθεις την ανάσα του κοινού, έτσι στο τέλος θα αισθανθείς πως δεν πρόδωσες τους δημιουργούς."

Ποια συνεργασία θεωρείτε σταθμό στην πορεία σας έως τώρα;
"Πολλές ήταν οι σημαντικές στιγμές. Η συνεργασία μου με τον Θάνο Μικρούτσικο ήταν καθοριστική. Μου δίδαξε πολλά από τα μυστικά της μουσικής και με τα έργα που μου εμπιστεύθηκε κατόρθωσα πολλές φορές να ξεπεράσω τα όρια μου. Ο Μίκης Θεοδωράκης επίσης με οδήγησε μαγικά στα μονοπάτια της δημιουργίας του. Οφείλω πολλά και στον βέλγο σκηνοθέτη Henri Ronse που με ώθησε να ερμηνεύσω αποσπάσματα από τον χώρο της Όπερας, κάτι που δεν είχα τολμήσει μέχρι εκείνη την στιγμή."

Κάνοντας έναν απολογισμό της δουλειάς σας έως τώρα, νιώθετε ικανοποιημένος και πλήρης;
"Ικανοποιημένος ναι, πλήρης όχι. Έχω πολλά ακόμη να μάθω και να κάνω. Η προσπάθεια είναι συνεχής."

Είστε ικανοποιημένος από τη μουσική σήμερα; Έχετε ξεχωρίσει μουσικούς και φωνές από τη νεότερη γενιά που έχουν κάτι να μας πουν και ποιους;
"Δεν θα έλεγα πως έχουμε ακούσει τα τελευταία χρόνια κάτι πολύ δυνατό. Στις μέρες μας , λόγω της κατάστασης στην οποία βρίσκεται η δισκογραφία, οι νέοι δημιουργοί δεν βρίσκουν εύκολα τρόπο να εμφανίσουν τη δουλειά τους. Έχω την αίσθηση πως κάποια στιγμή θα έχουμε ευχάριστες εκπλήξεις. Αρκετές φωνές μου άρεσαν, θα ήθελα να αναφέρω την Ευτυχία Μητρίτσα και την Μαρία Παπαγεωργίου που με εντυπωσίασαν."



Ωστόσο, ως γνωστόν, έχετε μια ιδιαίτερη σχέση και με το ραδιόφωνο. Σας έχουμε ακούσει από διάφορες συχνότητες στα ερτζιανά. Είναι μια μεγάλη αγάπη για εσάς το ραδιόφωνο και από ποια εσωτερική ανάγκη προέκυψε η ενασχόλησή σας με αυτό;
"Μεγάλωσα ακούγοντας ραδιόφωνο, δηλώνω εραστής του ραδιοφώνου. Εκεί μαγεύτηκα με τις εκπομπές του Γιώργου Παπαστεφάνου, του Γιάννη Πετρίδη, του Λευτέρη Κογκαλίδη στη Θεσσαλονίκη και τόσων άλλων. Η αγάπη μου αυτή σε συνδυασμό με την μουσική μου παιδεία και γνώση της δισκογραφίας με έφεραν στα ραδιοφωνικά στούντιο. Στις εκπομπές μου μεταδίδω ό,τι αγαπάω και πολλές φορές ό,τι θα ήθελα να τραγουδήσω. Αυτό τον καιρό κάνω εκπομπή κάθε βράδυ στις 10:00 στο ΚΟΚΚΙΝΟ 105.5."

Σας έχουμε ακούσει και μέσα από τη συχνότητα της ΕΡΑ, συνεπώς θα μου επιτρέψετε να σας ρωτήσω, ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις και τα πρώτα σας συναισθήματα όταν έκλεισε η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση...
"Έκανα εκπομπές μέχρι το μαύρο στην ΕΡΤ. Δεν διαφέρουν τα συναισθήματά μου από αυτά της πλειοψηφίας του ελληνικού λαού. Το κλείσιμο της ΕΡΤ ήταν κίνηση που βλέπεις μόνον σε απολυταρχικά καθεστώτα. Αίσχος και ντροπή. Για μια ακόμη φορά τα τελευταία χρόνια γίναμε ρεζίλι διεθνώς."

Τι μηνύματα λαμβάνετε από τον κόσμο σχετικά με την υπάρχουσα κοινωνικοπολιτική κατάσταση στη χώρα μας;
"Δυστυχώς η Ελλάδα με τα μνημόνια αντιμετωπίζει ανθρωπιστική κρίση. Ξεπουλάνε τα πάντα για να ζήσουν οι τράπεζες. Με την κρίση μας πολλοί, με πρώτους του Γερμανούς, κερδοσκοπούν. Ο λαός είναι αγανακτισμένος και πολύ γρήγορα εύχομαι να αλλάξει η κατάσταση και τα πρόσωπα που ευθύνονται να λογοδοτήσουν."

Υπάρχουν σχέδια για επόμενη δισκογραφική δουλειά, ετοιμάζετε κάτι;
"Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο για δισκογραφική δουλειά. Τα σχέδια μου είναι για θεματικές παραστάσεις και για το θέατρο."

Τι θα ακούσουμε στο «Ρυθμός Stage» στις 31 Μαρτίου;
"Η βραδιά στοχεύει στη μνήμη και το συναίσθημα, στη συνύπαρξη μέσα από μια σειρά αγαπημένων τραγουδιών. Από το πρώτο μέχρι το τελευταίο τραγούδι τραγουδάμε αυτά που αγαπήσαμε και θυμόμαστε, αυτά που θέλουν να ξεχάσουμε..."

Συνέντευξη: Τζωρτζίνα Ντούτση